Handreiking - Samenwerking met gemeente en woningcorporatie

De gemeente is de belangrijkste overheid als het gaat om bouwprojecten. Welke rol speelde de gemeente Utrecht bij De Kersentuin
Door een woningcorporatie te betrekken, was een mix van koop en huur mogelijk. Bovendien kan een woningcorporatie financiŽle risico's afdekken. Hoe verliep die samenwerking?


Vastleggen, vastleggen, vastleggen

De noodzaak om alle afspraken vast te leggen geldt ook voor samenwerking met gemeente en woningcorporatie. Het verloop is daar namelijk groot (en een bouwproces duurt tamelijk lang), dus je hebt steeds te maken met andere mensen. En die kennen de afspraken niet. De vereniging moest dus regelmatig nieuwe contactpersonen 'inwerken'. Idealiter zou je bij alle instanties ťťn (enthousiast) eerste aanspreekpunt moeten hebben.

Amateurs versus professionals?

De professionaliteit bij grotere organisaties valt tegen. Hoogopgeleide, enthousiaste amateurs die zich snel een nieuw onderwerp eigen kunnen maken, komen vaak professioneler uit de hoek. Alleen als het gaat om geld en beschikbaarheid tijdens werktijden ben je als 'amateur' in het nadeel.

De gemeente

Het initiatievenbeleid van de gemeente Utrecht stond aan de wieg van De Kersentuin: de gemeente wilde bewonersgroepen steunen die bij konden dragen aan een divers, duurzaam en sociaal Leidsche Rijn. Bijvoorbeeld door het voorschieten van de kosten van de procesbegeleider en het faciliteren van de eerste avondvergaderingen. Maar later leek de gemeente het project vaak een beetje vergeten. Andere prioriteiten, zo gaat dat. Veel zaken zijn later "om het Projectbureau Leidsche Rijn van de gemeente heen" geregeld. Zo is in alle koopaktes in Leidsche Rijn de verplichting opgenomen om bij te dragen aan onderhoud van heggen. Dat sloeg in het geval van De Kersentuin nergens op. Buiten het Projectbureau om is geregeld dat de Kersentuiners die bijdrage niet hoefde te betalen.

Wat ook veel voorkomt bij overheden: bij vooroverleg met verschillende diensten kun je de ambtenaren best enthousiast maken. Zodat ze zelf ook ideeŽn gaan aandragen, en je denkt: alles is in kannen en kruiken.
Dan ligt er een concreet plan (in het geval van De Kersentuin: het Programma van Wensen) en zegt de gemeente: dit kan helemaal niet. Later blijkt dat dan weer mee te vallen. Maar ga er dus nooit vanuit dat welwillendheid bij vooroverleg automatisch leidt tot goedkeuring.

De woningcorporatie

De woningcorporatie speelde een belangrijke rol als financiŽle achtervang, bij de selectie van aannemer en constructeur, als deskundige bij het bouwproces (projectleider, opzichter, directievoerder) en als koper en verhuurder van de huurwoningen.
Zonder de steun van een corporatie was de Kersentuin er niet gekomen. Desondanks was er ook veel kritiek vanuit de Kersentuin op de woningcorporatie. In ťťn zin: "De Kersentuin is ontstaan ondanks Portaal maar ook dankzij Portaal."

De corporatie heeft zich weinig met het ontwerp van De Kersentuin bemoeid. Ook een kwestie van andere prioriteiten. De corporatie waarmee de kerngroep in zee ging, beheerde 600 woningen. Aan het eind van het project was de corporatie door fusies uitgegroeid tot 60.000 woningen. Het oorspronkelijke enthousiasme voor een project als De Kersentuin was daarmee behoorlijk verwaterd.

Het vastgoedonderhoud is door De Kersentuin in de eerste jaren uitbesteed aan de woningbouwcorporatie. Die hebben daar verstand van, was de gedachte. Dat viel tegen. De corporatie besteedde het onderhoud op haar beurt weer uit, en die 'beheerder' beviel niet. Uiteindelijk heeft de VVE gekozen voor een andere - onafhankelijke - beheerder.


< Verder lezen: omgaan met ambities
< Naar inhoud handreiking




Laatst bezochte pagina's



Huidige pagina
Samenwerking met gemeente en woningcorporatie

Snel naar...
Home
Contact
Colofon